Przepisy w zakresie gwarancji zmieniały się dość często. Zjawisko to wprowadziło zamęt na rynku konsumenckim i dziś niektórym z nas trudno zrozumieć, że swoich roszczeń powinniśmy dochodzić od sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową. Za taką sytuację odpowiadają sami sprzedawcy, którzy chcąc pozbyć się odpowiedzialności za sprzedany towar, żądają od klientów dokumentu gwarancji i na tej podstawie kierują reklamację do tego, kto jej udzielił. Najczęściej jest nim importer lub producent. Gwarancja to nic innego jak dobrowolne zobowiązanie się gwaranta do świadczenia określonych usług w przypadku, gdy dany towar nie wykazuje cech, o których zapewniał nas gwarant. Najczęściej zapewnia nam on bezpłatną naprawę towaru w terminie przez siebie wskazanym. Czasami jest to 14 dni, ale bywa też dni 21 lub 30. Przepisy nie regulują tych kwestii, bo gwarancja jest świadczeniem dobrowolnym. Od dobrej woli gwaranta zależy ilość napraw i ewentualna wymiana towaru na nowy.

Kupując dany towar warto zwrócić uwagę na warunki gwarancji. Możemy znaleźć tam zapisy, które mówią o tym, że towar będzie naprawiany wielokrotnie aż do wygaśnięcia terminu gwarancji lub że po czwartej naprawie przysługuje nam wymiana towaru na nowy. Jest oczywiste, że lepiej zdecydować się na towar, który w przypadku kilku napraw możemy wymienić na nowy bądź zażądać zwrotu gotówki. Terminy udzielonej gwarancji są bardzo różne. Obecnie najczęściej spotkać możemy 24-miesięczną. Bardzo ważna jest też sieć serwisów, bo każda gwarancja kiedyś musi się skończyć i w razie konieczności naprawy lepiej mieć profesjonalny serwis gdzieś blisko, a nie na drugim krańcu kraju.

Chciałabym uczulić wszystkich czytelników na spotykane czasami zapewnienia, że dany towar ma trzy lub pięć lat gwarancji. Krótka notatka na fakturze sprzedaży o udzieleniu ochrony gwarancyjnej na dany towar nie jest niestety dokumentem gwarancyjnym, który określałby prawa i obowiązki stron, stąd też trudno uznać jej wartość. Każda gwarancja jest inna, zawiera inne postanowienia i zobowiązania gwaranta do przywrócenia właściwości rzeczy, która je utraciła. Dlatego przed poważniejszymi zakupami, zwłaszcza gdy wyboru dokonujemy wśród towarów o zbliżonej cenie, powinniśmy zadać sobie trud i przeanalizować oferowane warunki gwarancji.

Agata Gołaszewska-Horak